​2-3 år

​Ved 2 års alderen kan barnet besvare spørgsmål i dialogen, som f.eks ”hvad er det ” og ”hvem er det” og spørger selv ”hva’ er det?”, ”hvor bold” m.m.

Barnet bruger så småt 2-3 ords sætninger som ”ha’ bil”, ”lille hund” og ”bamse spise is”. De første sætninger reduceres ofte til navneord, udsagnsord samt tillægsord og er karakteriseret ved, at det er de ord, der giver indhold og mening, som er repræsenteret.

Når barnet bruger 2-ords sætninger, er der en begyndende brug af grammatiske endelser som biler, hoppede, pigens, kører og forholdsord samt en/et og -en/-et. Dette læres i samme rækkefølge, men der er variation i hvilket tempo, barnet lærer det i. Det er en udvikling, der strækker sig helt frem til skolealderen. Der høres overgeneraliseringer, når barnet har lært regler for grammatik, som når barnet f. eks. siger ”hånder” og ”gåede”.

Fra 2½ år begynder barnet at bruge ”og” for at forbinde flere sætninger som f. eks ”jeg skubber vognen og jeg trækker toget” og for at forbinde inde i sætningen f. eks. ”jeg skubber vognen ogtoget ”.

​Barnet mellem 2 og 3 år nyder at få små opgaver som f. eks. at dække bord og kan handle ud fra små beskeder som f.eks. ”kan du hente bolden under bordet” eller ”ta’ bilen og giv den til mig”. Barnet viser forståelse for legemsdele og beklædningsgenstande.

De fleste børn i 3 års alderen kan sætte 4-5 ord sammen.

Ordforrådet vokser hurtigt og er almindeligvis på ca. 800 ord i 3 års alderen.

Barnet vil gerne høre historier om sig selv og interessen for rim, sange og bøger øges.

Barnet leger rollelege, som når det f. eks at giver dukken mad, putter dukken, kører bilen ind i garagen, tanker benzin på bilen m.m. Ting og handlinger i legen kommenteres af barnet.

”Nu kommer bedste”​

Barnet er nu mere i stand til selv at anvende det talte sprog.

Når barnet er knap 3 år, kan det begyndende forstå og tale om ting, der ikke er til stede og bliver mindre afhængig af, at samtalen drejer sig om det, der sker her og nu.​

I den almindelige udtaleudvikling kan der være fejlprocesser, hvor barnet skifter en lyd ud med en anden eller udelader en lyd. Se skema over almindelige fejlprocesser under udtaleudvikling.

Ønsker du at komme i kontakt med mig?

Så er du velkommen til at sende mig en besked. Jeg vender tilbage på din henvendelse hurtigst muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Talebiksen
​v/Talepædagog Kirsten Bruun

G.C. Amdrups Vej 4
9210 Aalborg SØ

Medlem af​