6-12 måneder​

​Fra barnet er ca. 6 mdr. kan det frembringe m, n, p, b og d lignende lyde og holder op med at producere de mere bagvedliggende lyde som g og k.

Barnet pludrer i stavelser og gentager samme stavelse som f.eks. ”da da da” og ”na na na”.

Kanonisk pludren som ”da da da” er en vigtig milepæl i førsproglig udvikling.

​Efter kanonisk pludren følger mere varieret pludren, hvor barnet kombinerer forskellige stavelseri serier. Rytmen kommer med, det lyder som tale, og er en melodi af sprog uden ord.

Barnet pludrer ikke altid for at kommunikere, da det også kan være optaget af at ”lege” med sin stemme vha. lydlig feedback, gentager således egne lyde og øver sig i at sige lyde.

​Fra at barnet og den voksnes har fælles blikkontakt udvikles den fælles opmærksomhed, hvor man følger hinandens blik mod en genstand i omgivelserne. Dette sker fra 7 mdr. til 1 års alderen og giver en ny fælles oplevelse. Den voksne følger oftest barnets opmærksomhed for at etablere fælles opmærksomhed og sætter ord på det relevante for barnet. Når den voksne ikke følger barnet, er der stor aktivitet for at lede barnets opmærksomhed hen på det, vi vil fortælle om. Det sker ofte ved at pege og vise noget for barnet.

Fælles opmærksomhed har stor betydning for barnets ordforråd. Ord læres bedre når der sættes ord på de ting, som barnet har sin opmærksomhed på.

​Fra 8 mdr. reagerer barnet på dets navn, genkender meningsfulde lyde som f.eks. telefonen og forstår få fraser som ”gi mig et knus”, ”vil du have mere” og ”nej”.

Fra 8-10 mdr. begynder barnet at forstå meningen med enkelte ord, som hyppigt bruges og vender sig mod kendt person eller ting, der benævnes. Barnet nyder lege som ”titte-bøh”, ”giv og ta’ leg” og ”kildelege” og at den voksne synger.

Barnet kan bruge hjemmelavede ord mellem pludren og de egentlige første ord. Disse ord er forbundne til en bestemt situation.

Når barnet er ca. 10 mdr. siger det ord som ”mam-mam” og mere korrekte ord ved 1 års alderen.

​De første ord er kontekstbundne f. eks. ”bold”, når barnet ser én spille med en bold, og det refererer ikke til genstanden men til hele situationen/hændelsen. Første ord er som regel en del af rutiner eller sproglege.

Barnet har en meget større forståelse end produktion af ord.

Ønsker du at komme i kontakt med mig?

Så er du velkommen til at sende mig en besked. Jeg vender tilbage på din henvendelse hurtigst muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Talebiksen
​v/Talepædagog Kirsten Bruun

G.C. Amdrups Vej 4
9210 Aalborg SØ

Medlem af​